T.A.B. Bartosz Witczak

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Doświadczenie Dziedziny

Dziedziny

Email Drukuj PDF
Database Publishing
Metoda zautomatyzowanej produkcji publikacji wykorzystująca wyspecjalizowane techniki do generowania wielostronicowych dokumentów. Opiera się na użyciu zawartości bazy danych w celu wypełnienia wstępnie sformatowanych szablonów dla dokumentów. Zawartość baz mogą stanowić dowolne dane: teksty, obrazki, metadane. Szablony są zwykle tworzone w taki sposób, że pewne obszary oznacza się jako pola do wypełnienia treścią wskazanego typu. Następnie kierowana jest do nich docelowa zawartość ze źródła danych. Pozwala to na szybką generację finalnej publikacji, a w przypadku zmian w bazie danych, automatyczną aktualizację. 
Z wykorzystaniem tej metody generuje się na ogół katalogi, raporty, cenniki, materiały na potrzeby marketingu bezpośredniego, czy książki telefoniczne. Inne zastosowanie Database Publishing można znaleźć w rozwiązaniach typu Web-to-Print, gdzie użytkownicy z szablonów umieszczonych w katalogu online (np. wizytówki, broszury itp.), wypełniają dowolnie wybrany, a następnie odbierają gotowy do zastosowania materiał wyjściowy. Database Publishing jest silnie związany z metodą Dynamic Publishing.

DTP (Desktop Publishing)
Komputerowe przygotowanie do druku. Termin ten dotyczy nie tylko fazy projektowej, czyli tworzenia w programach komputerowych obrazu (oraz kształtu) stron publikacji, ale także zarządzania pracą grupową, odnosi się nawet do komputerowego sterowania urządzeniami wykorzystywanymi w tym procesie, a więc np. naświetlarkami czy maszynami drukarskimi. W ramach DTP można również zarządzać przepływem prac w drukarni oraz sterować urządzeniami przygotowalni poligraficznej i drukarni.
Proces DTP rozpoczyna się wprowadzeniem do komputera tekstu i elementów graficznych. Poszczególne elementy podlegają następnie indywidualnej obróbce oraz nanoszona jest korekta. Następnie zasadnicza część procesu, czyli ułożenie z tych wszystkich elementów gotowego projektu stron publikacji, łącznie z naniesieniem informacji dla drukarza i introligatora oraz informacje o obrazie całej składki (impozycja). Na koniec publikacja jest zapisywana do pliku postscriptowego lub odpowiedniego pliku PDF.
DTP zajmuje się nie tylko stroną wizualną, ale także kształtem podłoża, tym samym termin ten dotyczy także projektowania np. opakowań i innych form wykrawanych z papieru, kartonu czy też np. kształtów wycinanych z folii samoprzylepnej.

Dynamic (page) publishing
Metoda projektowania publikacji oparta na szablonach, które mogą być używane z różnymi danymi i w różnych publikacjach docelowych. Projektanci pracują nie nad fizycznymi stronami lecz nad szablonami stron albo nawet nad szablonami fragmentów stron. Szablony te mogą być używane w dowolnych kombinacjach, dając ogromna liczbę wariacji wyglądu publikacji. Jeden szablon może być wykorzystany dla wielu różnych danych i odwrotnie - ta sama treść może zostać opublikowana na wiele sposobów. 
Web-to-Print w celach dostosowania i zamawiania ofert, automatyzowania przepływu prac nad ofertami w agencjach reklamowych, generowania katalogów produktowych oraz są wykorzystywane w usługach druku na zamówienie spersonalizowanych materiałów. Dynamic Publishing jest uznawany za dział automatycznego publikowania dedykowany do tworzenia dużych objętościowo dokumentów, takich jak broszury, katalogi, e-booki, także publikacji o często aktualizowanej treści.
Dynamiczne publikowanie oferuje znaczne korzyści w zakresie efektywności w porównaniu z tradycyjnym podejściem projektowania strona po stronie. Powiązane jest z inicjatywami Semantic Web oraz XML Authoring.

Time Sheet
Rodzaj oprogramowanie do zarządzania czasem pracy pracowników, także zadaniami i projektami. Pierwotnie miało na celu wyłącznie mierzenie czasu pracy pracowników oraz czasu poświęcanego na konkretne zadania. W nowoczesnym podejściu służy także do zarządzania harmonogramem pracy firmy w szerokim kontekście - projektami, zasobami, nierzadko także płatnościami.

Zarządzanie informacją o produkcie (PIM, Product Information Management)
Wykorzystuje procesy i technologie do centralnego zarządzania danymi. Głównym celem jest stworzenie centralnego repozytorium dla wszystkich danych o produktach firmy. PIM pomaga wyodrębnić, sklasyfikować i ujednolicić dane oraz wspiera propagowanie ich do lub z różnych źródeł. 
PIM jest używany do przechowywania różnorodnych danych - od informacji marketingowych, przez opisy techniczne po ceny. Pozwala łatwo zarządzać ogromnymi ilościami danych, zachowując pełną kontrolę procesu. 
Wykorzystywany jako źródło danych do generowania materiałów marketingowych: katalogów, broszur, kart produktowych, prezentacji on-line dynamicznych danych; jako baza dla sklepów internetowych, stron firmowych itd.

Zarządzanie projektem (PM, Project Management) 
Nauka o definiowaniu i osiąganiu celów przy jednoczesnej maksymalnie możliwej optymalizacji użycia zasobów (np. czasu, pieniędzy, ludzi, itd.). Obejmuje także wiedzę dotyczącą budowania motywacji zespołu projektowego i właściwej komunikacją pomiędzy uczestnikami projektu. Ogólnie można wydzielić trzy podejścia w PM: tradycyjne, zwane kaskadowym (ang. waterfall), zwinne (ang. agile) oraz ekstremalne (na ogół projekty naukowo-badawcze). Każde z nich ma inne zastosowanie, aczkolwiek w ostatnich latach obserwuje się tendencję odchodzenia od podejścia tradycyjnego.